Nio tecken på att du har stagnerat

Har du börjat bli lite för bekväm i ditt yrke som reklamare eller designer? Gör du det lite enkelt för dig själv?
Kanske har du stagnerat, eller befinner dig i riskzonen för att göra det. Svaret hittar du nedan: passar någon av dessa in på dig, se upp, passar flera in, tänk om!

1. Du rättar ord

Mår du dåligt om någon använder fel ord för saker och ting? Rättar du dem om de säger ”copy” istället för ”copywriter”, ”överryckare” istället för ”dårrad”, ”radavstånd” istället för ”kägel”?
Slappna av. Språklig förändring tyder på intellektuell dynamik. Ett statiskt språk på en statisk hjärna. Det är inte farligt med nya ord – eller novismer, som det heter.

2. Det räcker med tre typsnitt

Designer som har hållit på ett tag, nöjer sig ofta med två-tre typsnitt. ”Jag kan de här snitten och de gör sitt jobb”. Sant och relevant, javisst. Men ack, så torftigt!
Ja, det tar tid att lära sig använda ett typsnitt på bästa sätt, för att inte tala om att hitta det. Men typsnitt talar, oavsett vad Hulken Hultenheim tycker, och inte bara kan, utan bör användas för att formulera det totala intrycket. Det kan kännas skrämmande, men våga, våga …

3. Alla dina förebilder är döda

Paul Rand. Alexei Brodovich. Herbert Bayer, Alan Fletcher, David Ogilvy och Bill Bernbach. Fantastiska yrkesmän. Fantastiska förebilder.
Och väldigt döda. Inget ont om dem, men det finns faktiskt nu levande personer som är lika inspirerande som de. Vet du inte vilka de är, ta reda på det.

4. Du har inga förebilder

Den som inte har några förebilder, har inga mål. Den som inte har några mål, har stannat.
Det minskar inte ditt eget värde om du står för att du har förebilder – tvärt om. Det är inte fel att vilja bli lika duktig som någon annan. Har du inga förebilder innebär det att du använder dig själv som standard. Narcissist.

5. ”Reklam var bättre förr”

Nej, reklam var inte alls bättre förr! Den reklam som har överlevt till idag, var bäst förr. Är fortfarande bra, men kom igen: det görs mycket bra reklam idag också. Och om detta inte skulle vara fallet, är det upp till dig att ändra på det.

6. Du skiljer på reklam- och webbyråer

Kommer du ihåg 1990-talet? När en ”webbyrå” var ett sånt där företag där man knackade html mellan baden i von Anka-valvet och besöken i kontorets egen biograf / nattklubb / arkadspelshåla?
Har du insett att ”webbyråerna” har vuxit upp i dag, är lika proffsiga som vilken annan kommunikationsbyrå som helst och inte lyssnar till namnet ”webbyrå” längre? Inte? Well, nu vet du. Det heter ”digital byrå”, eller helt enkelt reklambyrå. Samtidigt som traditionella reklam- och designbyråer sakta börjar bygga upp sina digitala kompetenser, har de digitala byråerna blivit ett naturligt alternativ till de traditionella. Kanske kan du till och med hoppas på att få ett jobb av dem, om de vill ha något tryckt?

7. ”Kreativitet” är din Unique selling point

Lockades du till kommunikationsbranschen för att du är så kreativ? För att du alltid kan producera en konstig idé? För att du tänker så annorlunda?
Okej, det är ett skäl så gott som något. Bättre skäl är dock att du älskar att sälja, att du instinktivt vet hur du fångar någons intresse, att du vill göra saker / produkter lättare att använda, att du vill rädda världen – eller liknande. För – här kanske du bör ta ett stadigt tag i bordskanten – kreativitet är inte få förunnat. Det är faktiskt en universell, mänsklig egenskap. En egenskap som tagit oss från grottstadiet till dagens samhälle.
Men en sak kan du vara säker på. Den som vet mest, har ofta störst möjligheter att förändra något. Så nästa gång du säljer in dig, håll tyst om kreativiteten och berätta hur duktig du är på att göra research. Och att förmedla din kunskap till målgruppen.

8. Du släpar dig till jobbet / längtar hem från jobbet

Detta är inte ett specifikt problem för reklam- och designbranschen. Alla gillar inte sitt jobb, och alla jobb går inte att gilla. Men i just denna bransch är det viktigt att du faktiskt gillar ditt jobb. Det är ett krävande jobb. Du måste vilja tänka på det mer än någon timme före och efter lunch.
Är jobbet ointressant, skaffa ett annat. Det blir nämligen inte bättre imorgon.

9. Får du berätta om

Vad har jag missat? Vilka tecken på stagnation saknar du? Berätta!

Annonser

  1. Hah. Jag torskar på hälften av punkterna. Men, du. Det är faktiskt bara kackare (obs! nytt ord) som kallar sig för ”copy” och det vet du.
    Jag saknar punkten om när man prioriterar pengar framför sitt ego, när man hellre drar in stålarna än glänser med en bra idé. När man uttrycker sig i termer som ”det där skulle kunden aldrig köpa”. Det, om något, borde vara det värsta tecknet på stagflation (obs igen! Detta är främst en ekonomisk term, men kan nog anpassas till att passa i detta sammanhang).

  2. ƒrean

    Punkt jävla Nio:
    Du sitter och skriver dyskalkylidrabbade punktlistor på rafflande ämnen som ”Nio tecken på att du har stagnerat”.

  3. artofwork

    Kontaktmannen: jo, jag är väl lite där själv också. Ordmärkeriet har jag i allafall, men punkt 3 är också brännande nära.
    ƒrean: Jajjemän! Och läser dem.

  4. ML

    Punkt 2 är alldeles för sann. Jag har stött på några som t.om tycker att det räcker med 2. Univers och Akzidenz Grotesk.




Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s



%d bloggare gillar detta: