Snart blir det reklam på heltid

Till hösten (aug) blir jag reklamreporter på Resumé. Ska bli riktigt kul! Ser fram emot att gräva ner mig i branschen och resultaten ordentligt.

Jag var förbi på Resumé i dag och fick lite frågor om varför jag ville dit, men eftersom jag är så jäkla trög fick jag inte ur mig svaren ordentligt. Så jag har intervjuat mig själv istället.

Varför börjar jag på Resumé?

– Jag tycker att det är en tidning med stark journalistisk integritet, det är en nyhetstidning med en levande diskussion om sitt innehåll, journalistik och annat och ämnet lockar mig väldigt mycket. Jag har semisysslat med (som redigerare & layoutare) och skrivit om grafisk design i nästan tio år nu och vill utvecklas vidare. Jag kan välja mellan att gå djupare (som Rick Poynor som jag tycker är skittrist) eller att bredda mig: jag väljer det senare.

Vad vill jag åstadkomma som reklamreporter på Resumé?

– Jag hoppas kunna stå för en aktiv, engagerad och seriös bevakning av branschen och dess produkt. Jag tycker att reklam har en viktig roll att fylla i och för samhället, men precis som andra tjänster och branscher behöver den granskas utifrån. Bra journalistik leder till ett hälsosammare samhälle: på samma sätt kan en bra branschtidning leda till en starkare och hälsosammare bransch.

Har du bra koll på reklambranschen?

– Nej, det vill jag inte påstå. Bättre än gemene man förstås, men sämre än Mikael Storåkers. Men det är något jag kommer att ändra på fram till den 15 augusti, då jag börjar på Resumé.

Kommer du att fortsätta blogga?

– Det är öppet fortfarande. Jag kommer att blogga på resume.se, hur det blir med Art of Work vet jag inte. Men att underhålla två bloggar samtidigt med liknande ämnen blir nog både svårt och inte så bra.

Så, vad ska du göra fram till du börjar på Resumé?

– Jag kommer att jobba med material till CAP&Design #7 förstås, sedan blir det semester. Då kommer jag att plugga reklambranschen, hoppas jag.

Det räcker så.

  1. Resumé får äntligen en riktig reporter, alltså. Kan behövas. Det har varit lite tomt sedan Pia Grahn Brikell slutade.
    Jag behöver knappast ens säga lycka till. Resumé kommer att bli en bättre tidning helt enkelt. På tiden.

  2. Vad kul! Lycka till.

  3. Jag tyckte att Maria gjorde några riktigt bra djupgående artiklar och satt som bäst och sörjde att hon skulle vidare till Elle när den goda nyheten om att Per joinar gänget kom. Grattis. 🙂 Men som du ser, en del av läsarna är herrans hungriga på mycket reklamsnack. 😉

  4. artofwork

    Tack tack, hoppas kunna leva upp till förtroendet!




Kommentera

