PS: Detta krävs av bloggarna

Häromdagen skrev jag om bloggarnas möjlighet att konkurrera ut etablerade medier i nyhetsrapporteringen.
I väntan på John Blund insåg jag att det finns ett viktigt krav som måste uppfyllas för att det ska kunna hända.

Kravet: bloggarna måste leta fram egna nyheter. I dag är bloggarna mest en kommenterande källa, där nyheter diskuteras, vänds och vrids på och ibland kompletteras eller vederläggs. Bra det, men det räcker inte. Minskar mediernas ekonomier (en effekt av ökad bloggbetydelse), måste någon annan gå direkt till källan. Det kräver tid och resurser (typ egen förmögenhet).

Detta talar för att en lokalblogg skulle kunna ersätta en lokaltidning, förutsatt att det går att få ekonomi i det. Och varför skulle det inte gå att få det?

Dessa bloggar finns undantagsvis i dag (som hittar egna nyheter, inte som ersätter lokaltidningen), oftast sådana som kan kallas magasinsbloggar (modebloggar, prylbloggar mm). Genom aktiv spaning och ibland tillskickade produkter kan bloggaren berätta om nyheter för sina läsare.

Inom politiken eller samhällsnyheter är det värre (rätta mig om jag har fel). Här krävs ett aktivt jobb av annan magnitud för att vaska fram nyheter (hur många bloggare prenumererar på kommunens diarier?).

I dag är bloggsfären mycket en självrefererande värld, där bloggare kommenterar varandra, ibland i långa kedjor. Det är i och för sig bra, men inte tillräckligt.

Vad tror du: har bloggarna möjlighet att faktiskt konkurrera med etablerade medier inom nyhetsrapportering? Vilka vinster och risker finns i så fall med det?

Uppdaterat: Same same but different skriver om Bison som intervjuat Stina Honkamaa m. fl. för sin egen blogg. Det är lite detta jag menar ovan. En artikel som skulle platsa i ett magasin eller en affärsbilaga.

Observera hur jag hänvisar till två andra bloggar, den som stog för nyheten och själva nyheten …

UPPDATERAT: ReadWriteWeb skriver också om detta med eget material (och annat), delvis ur annat perspektiv.


  1. Amigo. Om du parar ihop mig med någon initierad reklambloggare i Stockholm, så sänker vi branschmedia på en kvart. And you can take that to the bank.

  2. Det är intressant det här. Jag tror att det kommer att utkristalliseras inom kort. Samesamebutdifferent är ett bra exempel. Jag tycker själv att vi på Bloggtidningen.se ä rpå väg. Vi vill skriva om just bloggar för bloggare och det säger sig självt att det blir mer introvert då, men det finns också väldigt många nya bloggare.

    Min egen politiskt inriktade blogg skapar trots allt en del diskussioner om politiken, såväl externt som internt -d et är väldigt bra. Men det kanske inte direkt är den typen av bloggar som kommer att tjäna pengar påannonser i fortsättningen, men kanske på annat sätt!?

    Men å andra sidan så tror jag stenhårt på nischer. Flugfiske, jetplan, fåruppfödning och liknande.




Lämna en kommentar